Τρίτη 13 Ιουλίου 2010

Ο σχεδιασμός της μεταλιγνιτικής περιόδου...

Την πρόταση διαβούλευσης για τις δράσεις και το σχεδιασμό της μεταλιγνιτικής περιόδου, καθώς και την πρόταση διαβούλευσης για τη νέα προγραμματική περίοδο 2012 – 2016 του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Νομού Κοζάνης (Τοπικός Πόρος Ανάπτυξης), παρουσίασε η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κοζάνης στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου της 12ης Ιουλίου 2010.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης παρουσιάστηκε και η μελέτη – έρευνα της Ευρωπαϊκής Εμπειρίας στις σχέσεις των οργανισμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας με τις τοπικές κοινωνίες και η αξιοποίηση της στη Δυτική Μακεδονία.
Η προαναφερθείσα μελέτη – έρευνα καθώς και οι προτάσεις συζήτησης για τον Τοπικό Πόρο Ανάπτυξης και τη μεταλιγνιτική περίοδο είναι αναρτημένες στις ιστοσελίδες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης ( www.kozani.gr ) και της Αναπτυξιακής Δυτικής Μακεδονίας – ΑΝΚΟ (www.anko.gr).
Αποφασίστηκε ομόφωνα, το Νομαρχιακό Συμβούλιο Κοζάνης σε συνεργασία με την ΤΕΔΚ, τους Βουλευτές και τους θεσμικούς φορείς της κοινωνίας μαζί με τους αντίστοιχους του Νομού Φλώρινας, να συνδιαμορφώσουν και να καταθέσουν πρόταση στην κυβέρνηση για τη δομή, το περιεχόμενο και τις προβλεπόμενες διαδικασίες του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος, λαμβάνοντας υπόψη το νέο χάρτη της Αυτοδιοίκησης και της Δημόσιας Διοίκησης που προέκυψε από την ψήφιση του Καλλικράτη.

Ακολουθούν η περίληψη της μελέτης – έρευνας και η πρόταση διαβούλευσης για το νέο Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και για τη μεταλιγνιτική περίοδο.


ΘΕΜΑ : Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης για τη μεταλιγνιτική περίοδο

1. Σκοπός
Η χάραξη στρατηγικής για την προετοιμασία, τόσο κατά τη φάση μετάβασης όσο και κατά τη μεταλιγνιτική περίοδο, του άξονα Κοζάνης - Πτολεμαίδας – Αμυνταίου – Φλώρινας, με στόχο την αειφορία και έμφαση στο ρόλο της Δυτ. Μακεδονίας ως ενεργειακού κέντρου της χώρας.

2. Αντικείμενο - Μεθοδολογία
Για την ομαλή μετάβαση της περιοχής σε μία νέα κατάσταση, βιώσιμη και ισορροπημένη, απαιτείται η συνδιαμόρφωση και εφαρμογή αναπτυξιακής στρατηγικής με τη μορφή ενός Επιχειρησιακού Προγράμματος με Αξονες, Μέτρα, Χρονοδιαγράμματα και φάσεις υλοποίησης.

Το Πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να σχεδιαστεί, για τους Νομούς Κοζάνης και Φλώρινας, με την προσέγγιση «από τη βάση προς τα επάνω», με έμφαση στον ενεργειακό άξονα Κοζάνη – Πτολεμαίδα – Αμύνταιο – Φλώρινα και να αποτελεί ένα «Σχέδιο δράσης – οδικό χάρτη» για τη μετάβαση στη μεταλιγνιτική περίοδο.

Είναι αυτονόητο ότι, θα αξιοποιηθεί η εμπειρία της περιοχής και οι στρατηγικές αντίστοιχων περιοχών στην Ευρώπη, υπό το πρίσμα της παγκοσμιοποίησης, της τοπικής γνώσης και του τοπικού δυναμικού, των τάσεων, των εξελίξεων και των νέων πολιτικών στον τομέα της ανάπτυξης και ειδικότερα της ενέργειας.

Η εφαρμογή του «οδικού χάρτη» θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από χρονική αλληλουχία και να έχει δυνατότητα υλοποίησης σε διακριτές φάσεις, διάρκειας ορισμένων ετών η κάθε μία από αυτές.

Κάθε φάση θα πρέπει να αποτελεί προϋπόθεση για την επιτυχία της επόμενης πιο εξειδικευμένης κατάστασης π.χ η μετεξέλιξη – προσαρμογή της γνώσης και του ανθρώπινου δυναμικού θα πρέπει να προηγείται άλλων φάσεων, της οποίες και θα στηρίζει.
Ο σχεδιασμός, ο προγραμματισμός και η υλοποίηση της παραπάνω στρατηγικής προϋποθέτει επιπρόσθετα τη συστράτευση της επιστημονικής κοινότητας και της κοινωνίας των πολιτών στην περιοχή.

Η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να στηρίζεται κατʼ αρχήν στη διαμόρφωση κοινού μετώπου και συναντίληψης που στη συνέχεια θα μετεξελιχθεί σε Πρόγραμμα.

Θα πρέπει επίσης να διαμορφωθεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο και να ενισχυθεί η συνεργασία με τη ΔΕΗ, στη λογική της κοινής προοπτικής, κάτι που αποτυπώνεται και εφαρμόζεται μέσω του «Συμφώνου συνεργασίας – συνύπαρξης της ΔΕΗ με την τοπική κοινωνία»

Κατά τη σύνταξη του Επιχειρησιακού Σχεδίου, θα αξιοποιηθεί το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της περιοχής καθώς και ειδικοί συνεργάτες, εφόσον απαιτηθεί.
Θα αποτελέσουν τμήμα της συνολικής προσπάθειας:
- Η ΑΝΚΟ
- Το Κέντρο Περιβάλλοντος (ΚΕ.ΠΕ.) της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (Ν.Α.) Κοζάνης
- Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
- Το ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας
- Επιστημονικά Επιμελητήρια
- Παραγωγικά Επιμελητήρια
- Περιβαλλοντικές οργανώσεις
- Εξειδικευμένη εταιρεία του εξωτερικού (εφόσον απαιτηθεί)
- Εξειδικευμένες εταιρείες της Ελλάδας (εφόσον απαιτηθεί)
- Αλλοι Φορείς που θα απαιτηθεί η συμβολή τους.
3. Αξιοποίηση εμπειριών
Ειδικότερα στα ζητήματα στρατηγικής θα αξιοποιηθούν :
- Οι «σχέσεις των Οργανισμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με την τοπικές κοινωνίες, στην Ευρώπη» (η έρευνα ολοκληρώθηκε και είναι διαθέσιμη).
- Τα πορίσματα της μελέτης των «επιπτώσεων της μετάβασης στη μεταλιγνιτική περίοδο», που συντάχθηκε στα πλαίσια της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας EQUAL.
- Το περιεχόμενο του «Συμφώνου Συνεργασίας συνύπαρξης της ΔΕΗ με την τοπική κοινωνία».
- Η Ημερίδα που διοργανώθηκε στην Κοζάνη με τίτλο : «Περιβάλλον και ανάπτυξη στη μεταλιγνιτική περίοδο» (Εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 06/04/2008).
- Το Στρατηγική Σχέδιο Ανάπτυξης για την 4η προγραμματική περίοδο 2007-2013

4. Προτεινόμενος τίτλος προγράμματος
Πρωτοβουλία για το μέλλον του ενεργειακού άξονα Δυτ. Μακεδονίας
ή
Διαρθρωτική προσαρμογή του ενεργειακού άξονα Δυτ. Μακεδονίας
ή
Αναπτυξιακή μετάβαση του ενεργειακού άξονα Δυτ. Μακεδονίας

5. Συστατικά στοιχεία του Προγράμματος
Συστατικά στοιχεία του Προγράμματος θα πρέπει να αποτελούν :
α) η εκτίμηση των επιπτώσεων που θα έχει στην απασχόληση η μετάβαση στη μεταλιγνιτική περίοδο,
β) η διαμόρφωση εναλλακτικών λύσεων, για την αντιμετώπιση των σχετικών προβλημάτων ή/και των προοπτικών και
γ) η κατάρτιση ενός Σχεδίου Δράσης για την εφαρμογή αυτών των λύσεων και την αξιοποίηση των νέων ευκαιριών.

6. Κύριοι άξονες
Το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα, προτείνεται να έχει ενδεικτικά τις παρακάτω κατευθύνσεις:
α) Περιβαλλοντική προστασία – αποκατάσταση και ποιότητα ζωής
Ενδεικτικά αφορά στους σταθμούς, στην ευρύτερη περιοχή των σταθμών, στις περιοχές εξόρυξης, στα συμπληρωματικά αναπτυξιακά έργα προς όφελος των κατοίκων, στις μετεγκαταστάσεις οικισμών, στην εφαρμογή των αρχών της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (Ε.Κ.Ε.) από τη ΔΕΗ.
β) Ενίσχυση και διαφοροποίηση της επιχειρηματικότητας
β.1) Σε σχέση με τις δραστηριότητες της ΔΕΗ Α.Ε. και τον μελλοντικό στόχο για την περιοχή, ως ενεργειακού κέντρου της χώρας
Ο ενεργειακός τομέας θα πρέπει να παραμείνει βασικός πυλώνας για τη στήριξη της τοπικής οικονομίας στην περιοχή, αναδεικνύοντας τον άξονα Κοζάνη – Πτολ/δα – Αμύνταιο – Φλώρινα, ως ενεργειακό κέντρο της χώρας.
Το παραπάνω θα ενισχυθεί με την έλευση του φυσικού αερίου στην περιοχή.
β.2) Σε σχέση με την παροχή εξυπηρετήσεων από τη ΔΕΗ Α.Ε., για τη διαφοροποίηση προς νέους τομείς και ειδικεύσεις.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και δράσεις που αναλαμβάνουν οι εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής, στις περιπτώσεις παύσης λειτουργίας σταθμών ή εξάντλησης των εξορυσσόμενων ορυκτών, με στόχο να μετριάσουν τις επιπτώσεις που προκαλούνται στις τοπικές κοινωνίες από την απώλεια θέσεων απασχόλησης και εισοδήματος. Με κύριο άξονα την αναδιάρθρωση της τοπικής οικονομίας συμβάλλουν κυρίως στη διευκόλυνση προσέλκυσης και ανάπτυξης νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, ενώ διαθέτουν σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών (παραχώρηση ανενεργών εγκαταστάσεων και εργοταξιακών κτιρίων, αποκατάσταση βιομηχανικών χώρων και απόδοσή τους σε νέες χρήσεις κ.α.) και την υλοποίηση επενδύσεων για την ενίσχυση τουριστικών και αθλητικών υποδομών καθώς και τη δημιουργία διαφόρων χώρων αναψυχής, Οι δράσεις αυτές συνιστούν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πεδίο μεταφοράς εμπειριών για τη Δυτική Μακεδονία.

Η σκοπιμότητα της επιλογής προσανατολισμού των περιοχών της Ευρώπης που πλήττονται από το φαινόμενο αποβιομηχάνισης (π.χ. περίπτωση του Ρουρ) προς τους τομείς της υψηλής τεχνολογίας, την κοινωνία της πληροφορίας και την έρευνα είναι προφανής καθόσον, συμβάλλει στη μετάβαση των περιοχών και στην απόκτηση συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε τομείς οικονομικής δραστηριότητας που διασφαλίζουν ένα υψηλό βαθμό ανταγωνιστικότητας προκειμένου να καταστούν ελκυστικές για την εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων σε αυτές.

Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται συστηματική αξιοποίηση της υφιστάμενης εμπειρίας στις Ευρωπαϊκές χώρες στον τομέα της διαμόρφωσης ευνοϊκών συνθηκών ανάπτυξης νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Ως τέτοιες μπορούν να αναφερθούν οι δράσεις των επιχειρήσεων ηλεκτροπαραγωγής για τη δημιουργία τεχνολογικών πάρκων και κέντρων καινοτομίας, η χρηματοδότηση της έρευνας, η υλοποίηση ή ενίσχυση προγραμμάτων κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού κλπ.

β.3) Σε σχέση με την ανάπτυξη εξωστρεφών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που βασίζονται στην γνώση, στην έρευνα, στην καινοτομία, στη σύγχρονη τεχνολογία και στην αξιοποίηση των φυσικών διαθέσιμων στην περιοχή.

Προς τη κατεύθυνση αυτή θα συμβάλλει ουσιαστικά η ανάπτυξη συνεργασιών των τοπικών επιχειρήσεων με το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.

Β.4) Σε σχέση με την ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων της Δυτικής Μακεδονίας, με αξιοποίηση της γεωγραφικής της θέσης.

Ειδικότερα προτείνεται να αναληφθεί συντονισμένη δράση ώστε η Δυτική Μακεδονία να καταστεί κέντρο παροχής υπηρεσιών υγείας, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας για τους κατοίκους των γειτονικών χωρών.
Η υιοθέτηση των ανωτέρω κατευθύνσεων και των επιμέρους δράσεων που τις εξειδικεύουν οδηγούν στην ανάδειξη συγκεκριμένων πεδίων για την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην περιοχή (στον πρωτογενή, στον δευτερογενή και στον τριτογενή τομέα).

γ) Ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού

δ) Συνεχής ενημέρωση – ευαισθητοποίηση των πολιτών

ε) Τεχνική στήριξη - εφαρμογή

7. Δημιουργία προϋποθέσεων για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην περιοχή

Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι, η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων δεν εξαρτάται μόνο από την ύπαρξη επενδυτικών κινήτρων με τη μορφή των επιχορηγήσεων αλλά και από την ύπαρξη κατάλληλων υποδομών και τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.

Η διαμόρφωση αυτών των συνθηκών δεν μπορεί παρά να αποτελέσει αντικείμενο ενός ευρύτερου προγράμματος αναδιάρθρωσης της τοπικής οικονομίας, που θα στηρίζεται από την Περιφέρεια, τους ΟΤΑ αʼ και βʼ βαθμού, τους αναπτυξιακούς μηχανισμούς και τους κοινωνικούς εταίρους της περιοχής.

8. Χρηματοδότηση του προγράμματος
α) 4η Προγραμματική περίοδος
β) Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση
γ) Τέλος Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών
δ) Εθνικοί Πόροι, καθόσον το προϊόν αξιοποίησης του φυσικού διαθέσιμου της περιοχής δηλ. του λιγνίτη, διαχέεται στο σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας και το καρπούνται όλοι οι Έλληνες.
ε) 5η Προγραμματική περίοδος
Εστίαση σε «θύλακες» που παρουσιάζουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, προβλήματα και αδυναμίες.
στ) Ιδιωτικά κεφάλαια
ζ) Πόροι της ΔΕΗ
η) Δανειακά κεφάλαια
θ) Νέα χρηματοδοτικά μέσα
(ανακυκλούμενα κεφάλαια, μόχλευση, κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών).

Η μεταλιγνιτική περίοδος, στην οποία βρισκόμαστε ήδη, αποτελεί μία αντικειμενικά δύσκολη πρόκληση την οποία, με την κατάλληλη προετοιμασία και στόχευση, επιθυμούμε όχι μόνο να αντιμετωπίσουμε αλλά να τη μετατρέψουμε σε ευκαιρία που θα πρέπει να αξιοποιηθεί.

Η σταθερή θέση όλων, το όραμα για την περιοχή μας, ο σχεδιασμός, η στρατηγική, το ανθρώπινο δυναμικό, ο επαγγελματικός τρόπος δράσης και η σύγκλιση της Εταιρικής Ολομέλειας, προδιαγράφουν θετικά τις προσπάθειές μας.

--------------------------------------------------------------------------------
ΘΕΜΑ : Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα (Ε.Α.Π.) Νομού Κοζάνης 2012-2016, στα πλαίσια του Τέλους Ανάπτυξης

1. Γενικά
Το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα (Ε.Α.Π.), γνωστό ως Τοπικός Πόρος Ανάπτυξης, συντάσσεται με πρωτοβουλία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (Ν.Α.) Κοζάνης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Άρθρο 4 της εφαρμοστικής Υπουργικής Απόφασης.

Προς το σκοπό αυτό η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (Ν.Α.) Κοζάνης ξεκινάει μία συγκεκριμένη διαδικασία διαβούλευσης έτσι ώστε, κατά τη σύνταξή του, να δοθεί η δυνατότητα ενεργού συμμετοχής του συνόλου της εταιρικής σχέσης του Νομού Κοζάνης προκειμένου, το νέο Ε.Α.Π. να είναι ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο και να απαντά στα προβλήματα και στις δυνατότητες του τόπου μας, συνεισφέροντας στη νέα προοπτική του.
Πρώτο βήμα της παραπάνω διαδικασίας αποτελεί η διατύπωση αρχικών σκέψεων για τη φιλοσοφία και το περιεχόμενο του νέου προγράμματος, που θα αποτελέσουν το υπόβαθρο για αποτελεσματικότερο σχεδιασμό και εφαρμογή του.

2. Συμπληρωματικότητα σχεδιασμού του Ε.Α.Π. 2012-2016
Για το σχεδιασμό του Ε.Α.Π. θα ληφθούν υπόψη:
α. Τα συμπεράσματα και η εμπειρία που αποκτήθηκε από την εφαρμογή του αντίστοιχου προγράμματος για την περίοδο 2007-2011 που βρίσκεται σε εξέλιξη, σε συνδυασμό με τη νέα διεθνή αλλά κυρίως τοπική οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα.
β. Τα αποτελέσματα του αναπτυξιακού σχεδιασμού που υλοποιήθηκε στο Ν. Κοζάνης κατά την τρίτη προγραμματική περίοδο.
γ. Η συμπληρωματικότητα του προγράμματος με άλλα προγράμματα που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται και αφορούν στο Νομό Κοζάνης π.χ. ΕΠΑΔΥΜ, ΠΕΠ Δυτ. Μακεδονίας 2007-2013, Επιχειρησιακά Προγράμματα Υπουργείων, προγράμματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.λπ.

3. Το Ε.Α.Π. 2012-2016 θα πρέπει να συνδράμει, κατά το μερίδιο που του αναλογεί:
α. Στις ανάγκες, στις προκλήσεις και στις προοπτικές του Ν. Κοζάνης, όπως τις οραματιζόμαστε όλοι.
β. Στην πολιτική μας βούληση για στήριξη των λιγνιτικών περιοχών.
γ. Στη διαφοροποίηση των πηγών εισοδήματος και στη δημιουργία νέων ευκαιριών απασχόλησης σε σχέση με τη ΔΕΗ.
δ. Στην προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.
ε. Στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
στ. Στη βελτίωση της ικανότητας του ανθρώπινου δυναμικού, με την ενθάρρυνση και ενίσχυση των προσπαθειών για παραγωγή γνώσης αλλά και την ευρύτερη αξιοποίηση της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας στο κοινωνικοοικονομικό σύστημα της περιοχής.
ζ. Στην προετοιμασία της περιοχής για τη μετάβαση στη μεταλιγνιτική περίοδο.
η. Στην κινητοποίηση των κοινωνικών και οικονομικών εταίρων και στη δημιουργία αναπτυξιακού κλίματος.

4. Βασικές παράμετροι του νέου Ε.Α.Π.
α. Το ποσό που θα διατεθεί στα πλαίσια του προγράμματος, για τα έτη 2012-2016, προεκτιμάται στα 100,00 εκ.  περίπου.
β. Η ΔΕΗ δεν απαλλάσσεται των υποχρεώσεών της σε σχέση με την προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος.
γ. Η κατανομή των πόρων θα πρέπει να γίνει σε επιλεγμένους στόχους- παρεμβάσεις, που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά και πολλαπλασιαστικά με τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα προγράμματα.
δ. Η ανάγκη στοχευμένης χωροταξικής κατανομής των πόρων για συγκεκριμένη κατηγορία έργων π.χ. τα έργα περιβάλλοντος και ποιότητας ζωής μόνο στους λιγνιτικούς Ο.Τ.Α.
ε. Η διεύρυνση - διαφοροποίηση της παραγωγικής βάσης τόσο στον ενεργειακό όσο και στους άλλους τομείς της οικονομίας και η διασύνδεσή της με την μεταλιγνιτική περίοδο.
στ. Η στήριξη Ειδικών Ομάδων πληθυσμού και η ένταξή τους στον κοινωνικό ιστό του Νομού (π.χ. άτομα με αναπηρίες, παλιννοστούντες), με στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Προτείνεται ποσόστωση 3%.
ζ. Η στήριξη του πολιτισμού και του αθλητισμού.
Προτείνεται ποσόστωση 3-5%.
Τα ανωτέρω, μαζί με τα υποστηρικτικά και οριζόντια μέτρα που θα πρέπει επίσης να προβλέπονται, θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα του νέου προγράμματος και θα διαμορφώσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης που θα δίνει λύσεις και θα προωθεί την τοπική αναπτυξιακή διαδικασία, ενώ παράλληλα θα υπακούει στην λογική και φιλοσοφία θεσμοθέτησης του Ε.Α.Π.
Θα πρέπει επίσης να υπάρχει πρόβλεψη ολοκλήρωσης των έργων που εντάχθηκαν στο προηγούμενο Ε.Α.Π.

5. Μεθοδολογία σύνταξης του Ε.Α.Π. 2012-2016
Η σύνταξη του Ε.Α.Π. 2012-2016 θα ακολουθήσει τη βασική φιλοσοφία σχεδιασμού «από τη βάση προς τα πάνω», με την ενεργοποίηση του συνόλου της εταιρικής σχέσης του Ν. Κοζάνης.
Πιο συγκεκριμένα:
α. Το Σχέδιο Ε.Α.Π. θα τεθεί υπόψη όλων των Φορέων, εκπροσώπων και πολιτών του Ν. Κοζάνης, προκειμένου να ενημερωθούν για το πρόγραμμα και να διατυπώσουν τις απόψεις - προτάσεις τους μέσω του διαδικτύου (www.kozani.gr) ή με τον συμβατικό τρόπο.
Οι προτάσεις θα αφορούν τόσο στο περιεχόμενο όσο και στη δομή του και θα αξιολογηθούν αρμοδίως.
β. Θα γίνουν συναντήσεις εργασίας με Φορείς και εκπροσώπους τους, όπου θα παρουσιαστεί το Σχέδιο Ε.Α.Π. και θα συζητηθεί εκτενώς.
γ. Θα γίνει συνάντηση εργασίας με την Περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας για διασφάλιση της συμπληρωματικότητας με τα προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιάζονται.
δ. Θα γίνουν δημοσιεύσεις και συνεντεύξεις στα ΜΜΕ.
ε. Αφού ολοκληρωθεί το Σχέδιο Ε.Α.Π. θα τεθεί υπόψη του αρμόδιου οργάνου προγραμματισμού για έγκριση.
στ. Θα ακολουθήσει κατόπιν δημόσια παρουσίαση, έτσι ώστε να ενημερωθεί η εταιρική σχέση του Ν. Κοζάνης για το περιεχόμενο του εγκεκριμένου πλέον Ε.Α.Π.

Με τον τρόπο αυτό θα ενημερωθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι Φορείς και πολίτες, για τη δυνατότητα που έχουν να αξιοποιήσουν το πρόγραμμα, για τις ακριβείς διαδικασίες εφαρμογής κ.λπ.
Παράλληλα με την παραπάνω συμμετοχική διαδικασία, θα προετοιμάζονται το αναγκαίο υποστηρικτικό υλικό, Κανονισμοί, Επιτροπές και τυποποιημένα έντυπα, έτσι ώστε το πρόγραμμα να ξεκινήσει να υλοποιείται αμέσως μετά την έγκρισή του.

6. Κεντρικός Στόχος του προγράμματος
Κεντρικός Στόχος του προγράμματος προτείνεται να είναι «η ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, της απασχόλησης βασισμένης στη γνώση και του ενεργειακού χαρακτήρα της οικονομίας του Νομού μας σε ένα περιβάλλον που να εξασφαλίζει ευνοϊκές συνθήκες διαβίωσης».

7. Ενδεικτικοί Άξονες Προτεραιότητας και Μέτρα του Ε.Α.Π. 2012-2016
Το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα (Ε.Α.Π.) Νομού Κοζάνης είναι ένα σημαντικό χρηματοδοτικό μέσο στη διάθεση της Αυτοδιοίκησης αʼ και βʼ βαθμού, των Φορέων και τελικά των πολιτών προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα χρόνια προβλήματα περιβαλλοντικής υποβάθμισης και ποιότητας ζωής, να ενισχύσουμε τις βασικές υποδομές για την ανάπτυξη, να στηρίξουμε το παραγωγικό περιβάλλον και να ωριμάσουμε τα έργα που θα δώσουν πνοή και ανάπτυξη στο Νομό Κοζάνης.

Η εμπειρία έχει δείξει ότι τελικά, οι πολιτικές πρωτοβουλίες και τα προγράμματα έχουν την αξία που εμείς προσδίδουμε σʼ αυτά και τα καθιστούμε αναπτυξιακά εργαλεία ή όχι.

Θα πρέπει λοιπόν να μετεξελίξουμε το σχεδιασμό και τη στόχευσή μας υπό το πρίσμα των αντικειμενικών συνθηκών της χρηματοοικονομικής κρίσης και της ανάγκης για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κοινωνίας και της οικονομίας, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Τα ανωτέρω μπορούν να γίνουν πράξη με την τόνωση του παραγωγικού περιβάλλοντος, την ενίσχυση της καινοτομίας και γενικά της ανάπτυξης βασισμένης στη γνώση.
1ος Αξονας : Στήριξη του παραγωγικού περιβάλλοντος
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται :
- Υποδομές αγροτικής ανάπτυξης
(μικρά εγγειοβελτιωτικά έργα, ενεργειακά φυτά, κλπ.).
- Υποδομές στήριξης της επιχειρηματικότητας
(ΒΙΠΕ Κοζάνης, ΒΙΟΠΑ στην ΑΕΒΑΛ, Εκθεσιακό Κέντρο, υποδομές στήριξης της καινοτομίας, μηχανοκίνητος αθλητισμός κλπ.).
- Στήριξη ιδιωτικών επενδύσεων, με τη σύνταξη και εφαρμογή εξειδικευμένου Επιχειρησιακού Προγράμματος στήριξης ιδιωτικών επενδύσεων.

(Έμφαση στην καινοτομία, στην πράσινη επιχειρηματικότητα, στην πιστοποίηση προϊόντων και υλικών, στην επιτόπου αξιοποίηση της τοπικής παραγωγής, στη διασύνδεση με τις ανάγκες της ΔΕΗ, στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, στη δημιουργία τεχνοβλαστού, στα βιοκαύσιμα, στη μετατροπή της γνώσης σε παραγωγική αξία π.χ. μετατροπή της ιδέας - ευρεσιτεχνίας σε επιχείρηση, στο μηχανοκίνητο αθλητισμό κλπ.).
- Επιδότηση του μισθολογικού κόστους για νέες θέσεις εργασίας.
- Δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας.
- Υποστήριξη, ανάδειξη και προβολή επιχειρήσεων, προϊόντων και επενδυτικών ευκαιριών στο Νομό Κοζάνης.
- Αξιοποίηση νέων χρηματοοικονομικών μηχανισμών.
Σημ. : Η στήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων με τη μορφή επιχορήγησης καθώς και η επιδότηση του μισθολογικού κόστους για νέες θέσεις εργασίας, θα γίνει σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό 800/2008.
2ος Άξονας : Ενίσχυση και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται :
- Ενίσχυση και εκσυγχρονισμός υποδομών εκπαίδευσης και κατάρτισης.
- Εκπαίδευση και εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού.
- Ενίσχυση της έρευνας και των νέων τεχνολογιών.
- Πρόγραμμα κινήτρων για προσέλκυση και παραμονή στην περιοχή επιστημονικού δυναμικού (τεχνικό, υγείας κ.λπ.), με μεθοδολογία, διαδικασίες και κριτήρια που θα αποφασιστούν.
3ος Άξονας : Βελτίωση του περιβάλλοντος (ανθρωπογενούς και φυσικού), της ποιότητας ζωής και της κοινωνικής συνοχής
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται :
- Εξοικονόμηση ενέργειας σε δημόσια και δημοτικά κτίρια και στο δημοτικό φωτισμό.
- Αξιοποίηση του θεσμού της Χρηματοδότησης Από Τρίτους – Χ.Α.Τ., για την εξοικονόμηση ενέργειας.
- Προστασία, αποκατάσταση και αναβάθμιση του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.
- Ανάδειξη και αξιοποίηση περιοχών φυσικού κάλλους.
- Βελτίωση και συμπλήρωση των τεχνικών και κοινωνικών υποδομών.
- Έλεγχος και λήψη μέτρων για βελτίωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του πόσιμου νερού.
- Στήριξη του ερασιτεχνικού αθλητισμού.
- Στήριξη των μετεγκαταστάσεων οικισμών (Ποντοκώμη, Μαυροπηγή, Κλείτο, Κόμανος και όποιος άλλος αποφασισθεί).
- Εφαρμογή προγράμματος κοινωνικής εργασίας.
4ος Άξονας : Στήριξη και ανάδειξη του πολιτισμού και του τουρισμού
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται :
- Ενίσχυση πολιτιστικών θεσμών και θεσμοθετημένων πολιτιστικών δραστηριοτήτων – Στήριξη της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας.
- Ανάδειξη και αξιοποίηση ιστορικών, αρχιτεκτονικών και αξιόλογων μνημείων.
5ος Άξονας : Ωρίμανση του αναπτυξιακού σχεδιασμού
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται :
- Μελέτες
- Υπηρεσίες
6ος Άξονας : Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης για τη μεταλιγνιτική περίοδο
Το παραπάνω Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης βρίσκεται στη φάση έναρξης και αφορά στον ενεργειακό άξονα Κοζάνης – Πτολεμαίδας – Αμυνταίου – Φλώρινας.
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται :
α. Περιβαλλοντική προστασία – αποκατάσταση και ποιότητα ζωής.
β. Ενίσχυση και διαφοροποίηση της επιχειρηματικότητας.
β.1 Σε σχέση με τις δραστηριότητες της ΔΕΗ και το μελλοντικό στόχο για την περιοχή, ως ενεργειακού κέντρου της χώρας.
β.2 Σε σχέση με την παροχή εξυπηρετήσεων από τη ΔΕΗ, για τη διαφοροποίηση προς νέους τομείς και ειδικεύσεις.
β.3 Σε σχέση με την ανάπτυξη εξωστρεφών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που βασίζονται στη γνώση, στην έρευνα, στην καινοτομία, στη σύγχρονη τεχνολογία και στην αξιοποίηση των φυσικών διαθέσιμων της περιοχής.
β.4 Σε σχέση με την ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων της Δυτικής Μακεδονίας, με αξιοποίηση της γεωγραφικής της θέσης.
γ. Ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.
δ. Συνεχής ενημέρωση – ευαισθητοποίηση των πολιτών.
ε. Τεχνική στήριξη – εφαρμογή.
7ος Άξονας : Τεχνική υποστήριξη και δημοσιοποίηση
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται :
- Στήριξη, παρακολούθηση και αξιολόγηση του προγράμματος.
- Προβολή και δημοσιοποίηση του προγράμματος.

8. Βασικά χαρακτηριστικά του νέου Ε.Α.Π. θα πρέπει να είναι :
α. Η συγκέντρωση των πόρων σε μεγάλα έργα/δράσεις/ενέργειες, με στόχο τη δημιουργία ορατού αναπτυξιακού αποτελέσματος. Ο προσδιορισμός ενός ελάχιστου προϋπολογισμού έργου προς ένταξη (π.χ. 200.000  ανά έργο) θα πρέπει να μας απασχολήσει κατά τη σύνταξη του νέου Ε.Α.Π.
β. Η έμφαση στα διαδημοτικά έργα, ειδικά για τους μη λιγνιτικούς ΟΤΑ, προκειμένου να υλοποιηθούν μεγάλα έργα.
γ. Η λειτουργική ολοκλήρωση των έργων που δεν θα ολοκληρωθούν κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο του ΕΑΠ 2007-2011.
δ. Η αναγκαία προσαρμογή στο νέο αυτοδιοικητικό χάρτη καθώς και στη δομή της νέας Αυτοδιοίκησης και της Δημόσιας Διοίκησης, που προωθεί το Πρόγραμμα «Καλλικράτης».
(Τροποποίηση – προσαρμογή Εφαρμοστικής Υπουργικής Απόφασης).
ε. Η δημιουργία γνώσης και η απόκτηση της αναγκαίας τεχνογνωσίας για την ενδογενή υποστήριξη της πράσινης ανάπτυξης και των επενδύσεων στην πράσινη οικονομία, προς όφελος της περιοχής και της τοπικής επιχειρηματικότητας.

Κοζάνη 12/07/2010

Από το Γραφείο Τύπου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (Ν.Α.) Κοζάνης

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Εκτός απο την μελέτη,
για την υλοποίηση,
υπεύθυνη θα είναι η ΑΝΚΟ?????

 
back to top