Δευτέρα 11 Μαΐου 2009

Ανακυκλώνουν τα αυτοκίνητα όταν παλιώσουν


«Τα οχήματα που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα, καθώς περιέχουν λάδια, βαλβολίνες, υγρά μπαταριών, χρώματα και άλλα υλικά που εμπεριέχουν βαρέα μέταλλα, επικίνδυνα υλικά και καρκινογόνες ουσίες» αναφέρει ο κ. Φίλιππος Κυρκίτσος, πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης.
Η ανακύκλωση των χιλιάδων εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων που βρίσκονται σε πολλούς δρόμους των ελληνικών πόλεων, εκτός από την απελευθέρωση θέσεων πάρκινγκ, συμβάλλει και στην προστασία του περιβάλλοντος σύμφωνα με τους ειδικούς. Η ανακύκλωση των αυτοκινήτων μάλιστα κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος τα τελευταία χρόνια: μόνο πέρυσι ανακυκλώθηκαν περισσότερα από 62.000 αυτοκίνητα. «Με την ανακύκλωση του αυτοκινήτου προστατεύεται το περιβάλλον, εξοικονομούνται πρώτες ύλες για τη βιομηχανία και μειώνονται τα εγκαταλελειμμένα οχήματα στους δρόμους, τα οποία δεσμεύουν πολύτιμες θέσεις στάθμευσης και αποτελούν εστίες μόλυνσης» αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο κ. Επαμεινώνδας Βοναζούντας, γενικός διευθυντής της ΕΔΟΕ (Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας).
Για κάθε όχημα το οποίο ανακυκλώνεται, το περιβάλλον «γλιτώνει» από το να καταλήξουν σε αυτό περίπου 10 κιλά ορυκτελαίων, 3 κιλά οξέων μπαταρίας, 7 κιλά μολύβδου, 40 κιλά εύφλεκτων ελαστικών, 1 κιλό αμιάντου, 6 κιλά ψευδαργύρου και πολλές ακόμα άκρως επιβλαβείς ουσίες. «Σύμφωνα με τον νόμο κανένα όχημα δεν μπορεί να διαγραφεί εάν δεν παραδοθεί σε μονάδα ανακύκλωσης και δεν εκδοθεί το προβλεπόμενο από τον νόμο πιστοποιητικό καταστροφής», σημειώνει ο κ. Βοναζούντας και συμπληρώνει πως «από το 2004 μέσω της ΕΔΟΕ έχουν ανακυκλωθεί περισσότερα από 160.000 οχήματα». Δεν κοστίζει η απόσυρση
Η ανακύκλωση ενός αυτοκινήτου δεν κοστίζει για τον κάτοχό του. Μπορεί να το πάει σε οποιοδήποτε από τα 65 κέντρα επεξεργασίας και τα 15 κέντρα συλλογής της ΕΔΟΕ, έχοντας απλώς μαζί του την άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και την ταυτότητά του. Εκεί θα εκδοθεί το πιστοποιητικό καταστροφής με το οποίο θα αποταξινομηθεί οριστικά το αυτοκίνητο και θα παραδοθούν οι πινακίδες. Το όφελος για τον κάτοχο είναι ότι δεν εμπλέκεται καθόλου με τη γραφειοκρατική διαδικασία της αποταξινόμησης. Στη συνέχεια το όχημα θα διαλυθεί, τα μεταλλικά μέρη του αυτοκινήτου θα πάνε ως πρώτες ύλες στις χαλυβουργίες, κάποια ανταλλακτικά θα πωληθούν ως μεταχειρισμένα και ορισμένα υλικά τα οποία δεν μπορούν να ανακυκλωθούν στην Ελλάδα, όπως τα υγρά φρένων, θα μεταφερθούν στο εξωτερικό για την περαιτέρω επεξεργασία. «Ο ιδιοκτήτης είναι υποχρεωμένος να φροντίσει να μεταφερθεί το όχημα σε μονάδα ανακύκλωσης. Προς εξυπηρέτηση όμως των πολιτών η μεταφορά του οχήματος είναι δωρεάν με γερανούς, τους οποίους διαθέτουν οι μονάδες ανακύκλωσης. Το όχημα, η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες παραλαμβάνονται από τον τόπο διαμονής του ιδιοκτήτη, ενώ τα έγγραφα κατατίθενται στη Διεύθυνση Μεταφορών και την Εφορία για τη διαγραφή. Όλα αυτά χωρίς να χρειαστεί ο ιδιοκτήτης να μετακινηθεί από το σπίτι του», σημειώνει ο κ. Βοναζούντας.

«Καθημερινά σηκώνουμε 16 Ι.Χ.»

Ο ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ Αθηναίων, υπεύθυνος για θέματα καθαριότητας κ. Γιώργος Δημόπουλος, δηλώνει στα «ΝΕΑ» ότι «καθημερινά τα συνεργεία του δήμου συλλέγουν από τους δρόμους περίπου 16 οχήματα, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια έχουν αποσυρθεί περισσότερα από 6.500 οχήματα». Για να συλλέξει ο δήμος ένα εγκαταλελειμμένο αυτοκίνητο επικολλάται πρώτα ένα αυτοκόλλητοειδοποιητήριο και ενημερώνονται το υπουργείο Μεταφορών, η αρμόδια Εφορία αλλά και η ΓΑΔΑ. Μετά την πάροδο 45 ημερών, οι υπηρεσίες του δήμου μπορούν νόμιμα να σηκώσουν το αυτοκίνητο και να το οδηγήσουν για ανακύκλωση. «Παρ΄ όλα αυτά υπάρχουν προβλήματα. Πολλές φορές οι ιδιοκτήτες είτε είναι συναισθηματικά δεμένοι με το αυτοκίνητό τους και αρνούνται να το αποχωριστούν, είτε το χρησιμοποιούν για να διπλοπαρκάρουν. Παράλληλα, πολλοί ξεκολλούν το αυτοκόλλητο ή αλλάζουν συχνά θέση στο αυτοκίνητο» λέει ο κ. Δημόπουλος, ο οποίος υπολογίζει πως στον Δήμο Αθηναίων σήμερα υπάρχουν περίπου 1.000 εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα.

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Στην Ευρώπη η μέση ηλικία των αυτοκινήτων που αποσύρονται είναι τα 12 χρόνια, ενώ στην Ελλάδα αγγίζει τα 24 χρόνια

Πηγή: Τα Νέα-Θόδωρος Νικολάου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
back to top